TV4 och Cmore storsatsar på en episk dramaserie som skildrar kung Carl XVI Gustafs väg från tronarvinge till livet som kung, kan DN avslöja.

– Familjen Bernadottes makalösa släktkrönika rymmer allt, säger manusförfattaren Åsa Lantz. Hon drömmer om Joel Kinnaman i huvudrollen.

Kungliga slottet i Stockholm, 18 september 1973. Den 27-åriga kronprinsen Carl Gustaf har just återvänt hem från Helsingborg där han vakat vid sin farfars – kung Gustav VI Adolf – dödsbädd. Nu är han ensam hemma tillsammans med sin tre år äldre syster Christina. Kronprinsen är tagen av stundens allvar och måste övervinna sin talskräck inför morgondagen då han ska ta över den svenska kronan. Syskonen står i varsin ände av en till synes oändligt lång korridor där Carl Gustaf försöker tala så högt att Christina kan uppfatta varje ord trots avståndet.

Detta är en av scenerna som kommer att finnas med i TV4 / Cmores storsatsning på en tv-serie om det svenska kungahuset. Serien är under utveckling och bakom produktionen står Filmlance som tidigare har skapat succéer som ”Bron”, ”Beck”, ”Björnstad”, ”Kalifat” och ”Top dog”. För idé och manus står författaren Åsa Lantz:

– Det finns något väldigt rörande med de här två unga människorna som är ensamma kvar i slottet. Deras farfar har just dött, deras föräldrar är också borta, och de äldre syskonen har gift sig och flyttat. Prinsen har bara urgamla rådgivare omkring sig som inte alls är i synk med samtiden. Och i morgon ska han bli kung, säger Åsa Lantz som tidigare har skrivit manus till SVT-serier som Selma Lagerlöf (”Selma”, 2008) och Kerstin Thorvall (”Det mest förbjudna”, 2016).

– Det finns något väldigt rörande med de här två unga människorna som är ensamma kvar i slottet. Deras farfar har just dött, deras föräldrar är också borta, och de äldre syskonen har gift sig och flyttat. Prinsen har bara urgamla rådgivare omkring sig som inte alls är i synk med samtiden. Och i morgon ska han bli kung, säger Åsa Lantz som tidigare har skrivit manus till SVT-serier som Selma Lagerlöf (”Selma”, 2008) och Kerstin Thorvall (”Det mest förbjudna”, 2016).

Åsa Lantz skriver manus till dramaserien om Familjen Bernadotte
som är under utveckling. Foto: Veronika Ljung-Nielsen

Serien kommer att ta sin början strax innan Carl Gustaf mister sin pappa, kronprins Gustaf Adolf, i en flygolycka 1947, fortsätter med uppväxten och resan från tronarvinge till livet som kung. Samtidigt skildras det svenska folkhemmet ur hovets synvinkel, på ett liknande sätt som ”The crown” skildrar den brittiska efterkrigshistorien från Buckingham Palace fönster.

– Fast mitt förhållningssätt är snarare det motsatta från ”The crown”, eller för den delen ”Atlantic crossing”. Båda dessa serier handlar om hur kungligheter på olika sätt påverkar världshändelserna. I Sverige är det snarare tvärtom, samhället som har förändrat kungafamiljen, säger Åsa Lantz.

Hennes intresse för svenska kungahusets historia har mer att göra med en fascination inför människoöden än för själva monarkin.

– Min familj och mina vänner tror att jag har blivit galen eftersom jag tidigare inte har visat en gnutta intresse för kungligheter, berättar hon roat och fortsätter:

– Jag fastnade först och främst för den här lilla pojken som fick ta den svåra rollen alldeles för tidigt. Till skillnad från ”The crown” kommer vår serie att ha ännu mer fokus på relationer. När man börjar nysta så upptäcker man att Bernadottefamiljens moderna historia är en makalöst fascinerande familjekrönika som rymmer allt, säger hon.

Kung Gustaf V fyller 90 år, här tillsammans med prinsessan Sibylla, arvprins Carl XVI Gustaf och kronprins Gustaf Adolf i kortege genom Stockholm, 1948. Foto: Göran Algårds samling/TT

När man börjar nysta så upptäcker man att Bernadottefamiljens moderna historia är en makalöst fascinerande familjekrönika som rymmer allt.

Allt började som ett romanprojekt för tio år sedan då Lantz ville skriva en fiktiv berättelse löst baserad på det svenska kungahuset. Efter 150 sidor tappade hon sugen och stoppade ner manuset i byrålådan.

– Allt lossnade för ett par år sedan när jag insåg att historien skulle passa bättre som tv-serie och vara en ”true story”. Vi kommer att skildra vändpunkter där makten förskjuts och röra oss mot en punkt som ändrar hela historieskrivningen, säger Åsa Lantz lite hemlighetsfullt.

Den svenska kungafamiljen på Solliden 1986; Prins Carl Philip, Drottning Silvia, Kronprinsessan Victoria, Carl XVI Gustaf och prinsessan Madeleine. Foto: Charles Hammarsten/TT

Ett huvudtema i ”The crown” handlar om att vara instängd i en kvävande lyxbur och hur tung kronan kan vara.

– Precis som sin far, hade Carl Gustaf gärna velat slippa kronan. Men farfars valspråk ”Plikten framför allt” är inget man lätt tvår av sig. Redan som ettåring var Carl Gustaf ”ett ämne” som skulle börja knådas av många. Och fram till en punkt i hans liv var kronan väldigt tung, sedan händer det saker. Han hittar en styrka, säger Lantz.

Nyligen har debatten blossat upp om den historiska sanningshalten i både ”The crown” och i SVT-aktuella ”Atlantic crossing” som hade premiär i måndags. Åsa Lantz är medveten om att balansgången är svår i gråzonen mellan fakta och fiktion.

– I vissa lägen måste man förstås ta sig vissa konstnärliga friheter, men min strävan är att berättelsen ska vara så sanningsenlig som möjligt. Ambitionen är ju att det ska kännas fullkomligt troligt att det har gått till ungefär så här, säger Lantz.

Hovet är informerat om att serien är under utveckling men Åsa Lantz har inte bokat in några enskilda samtal med medlemmarna i kungafamiljen.

– Jag har förstås haft kontakt med och intervjuat personer i kungens närhet och fått visningar av Stockholms slott. Däremot tror jag att det är bra med lite avstånd till familjemedlemmarna för att hålla sig helt fri och inte börja ta hänsyn till enskilda personer.

På frågan hur hon kommer att hantera känsliga ämnen, som till exempel uppgifterna om kaffeflickor och ”Tjabos” påstådda förhållande med Camilla Henemark som avslöjades i den kontroversiella boken ”Den motvillige monarken” (2010), svarar hon diplomatiskt:

– Jag vet inte än eftersom jag inte har kommit så långt i historien. Även om jag vill skildra sanningen så har jag inget journalistiskt uppdrag att kritiskt granska, utkräva ansvar och ställa folk till svars. Som manusförfattare är mitt fokus att försöka förstå mina rollfigurer, säger Åsa Lantz

Josefine Tengblad, dramachef på TV4/Cmore, är också mån om att serien ska vara så trogen verkligheten som möjligt. Hon satt på ett flygplan när hon läste Åsa Lantz manuspitch för ett par år sedan.

– Om jag ska vara ärlig så var jag ganska nollställd när jag började läsa, men jag blev så drabbad att det föll tårar nerför min kind när jag hade läst klart. Det är en otroligt gripande historia som bland annat fick mig att tänka på ”The king’s speech”, säger Tengblad.

Filmlance ambition är att skapa ”ett starkt engagerande modernt drama av hög kvalité för en stor publik”. Om allt går enligt planerna så kommer inspelningen igång inom ett par år.

– Vi vill inte att manuset ska hinna samla damm men projektet måste få ta tid så att det blir riktigt bra. Vi har stora ambitioner och försöker även hitta medfinansiärer eftersom vi tror att serien också kan fungera utomlands, säger Tengblad.

Åsa Lantz skriver manus till dramaserien om Familjen Bernadotte som är under
utveckling. Foto: Veronika Ljung-Nielsen

Även om det är långt kvar till arbetet med rollbesättningen har Åsa Lantz redan hittat sin drömprins.

– En skådespelare som jag inte kan få bort från näthinnan är Joel Kinnaman. Jag ser honom lite snett bakifrån med det där sättet att hålla nacken rak och stram. Han skulle vara fantastisk som den vuxna kungen, men det är, som sagt, in my dreams, haha…

Läs hela artikeln i DN

Dramaserie om Carl XVI Gustaf

TV4/Cmore utvecklar just nu en episk dramaserie som kretsar kring familjen Bernadotte och tar avstamp i Kungens barndom och skildrar hans uppväxt. Ambitionen är att göra minst två säsonger och fortsätta fram i tiden.

Manusförfattare: Åsa Lantz som tidigare har skrivit tv-serier om Selma Lagerlöf (”Selma” med Helena Bergström) och Kerstin Thorvall (”Det mest förbjudna” med Cilla Thorell)

Produceras för TV4 och Cmore av Filmlance som bland annat ligger bakom serier som ”Bron”, ”Beck”, ”Björnstad”, ”Top dog”, ”Kalifat” och Guldbaggevinnaren ”Spring Uje spring”, med flera.

3 Replies to “Kungens liv blir episk dramaserie i ”The crown”-stil”

  1. Jag söker Träd som kung Carl XVI Gustaf har planterat, samt storyn runt platsen, trädet, händelsen o s v, till angivna hemsidan. Vore kul om du / ni mailar om ni råkat på något i arbetet med serien. Tack på förhand! 🌳

  2. Hej, om ni kör en fortsättning så kan jag spela Victoria 55 år. Många som säger att jag är oerhört lik henne.

  3. Min dotter (som inte är skådespelerska) skulle enligt mig verkligen passa som en ung Silvia. Framför allt pga likheten utseendemässigt men också på hur hon härmar henne väldigt bra:)

Leave a Reply to Johanna Sörensson Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *